Megjelent tanszékünk gondozásában egy hiánypótló szociális munka szöveggyűjtemény
Hiánypótló szöveggyűjteményt jelentetett meg tanszékünk A szociális munka gyakorlata és kutatása a 21. században címmel. A kötet szerkesztője, tanszékünk egyetemi docense Nárai Márta volt. A kötetben szereplő fordítások az EFOP-3.5.2.-17-2017-00002 „Szociális munkás és közösségek segítésére irányuló felsőoktatási képzések innovatív, duális és gyakorlatorientált fejlesztése. Transzformatív-dialogikus tanulás a kooperáció szolgálatában.” című projekt keretében készültek.
A kötet az alábbi tanulmányokat tartalmazza:
Heather Boetto - Transzformatív ökoszociális modell: a modernista feltételezések kihívása a szociális munkában
Charlotte Williams – Mekada Graham - Mozgásban a világ: migráció, mobilitás és szociális munka
Christian Spatscheck - A szociális munka térbeli megközelítései – elméleti alapok és gyakorlati–kutatási vonatkozások
Merlinda Weinberg – Carolyn campbell - Kódexektől a környezetösszefüggéseket figyelembe vevő együttműködésig – az etikával kapcsolatos gondolkodás megváltoztatása a szociális munkában
Pat Collingwood - Elmélet és gyakorlat integrálása: a háromlépcsős elméleti keretrendszer
Harry Ferguson - Hogyan reflektálnak a szociális munkások cselekvés közben,mikor nem, és miért – a reflektív gyakorlat lehetőségei és korlátai a szociális munkában
Sara Serbati – Anne Moe – Carmel Halton – Gill Harold - Gyakorlati szakemberek részvételének útjai a gyakorlat és a kutatás közötti kapcsolat megteremtésében
Ana M. Sobocan – Teresa Bertotti – Kim Strom-Gottfried - A szociálismunka-kutatás etikai szempontjai
M. Angeles Martínez – Manuel Jesús Cobo – Manuel Herrera – Enrique Herrera-Viedma - A szociális munka tudományos fejlődésének elemzése „science mapping” használatával
A kötet letölthető digitális formában az alábbi linkről:
Szociális szolgáltatások a Szigetközben workshop
Workshopot tartott tanszékünk 2021. október 13-án 10 és 12 óra között az Apáczai Kar tanácstermében. A workshopra a tanszékkel korábban együttműködő tereptanárok kaptak meghívást, akik közül 34 fogadta el a meghívást. A workshopot a tanszék a kőszegi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete – FTI-iASK-kal közösen szervezte, a Szigetköz Insula Magna projekt keretében.
Köszöntő beszédében Rechnitzer János bemutatta az Insula Magna projektet és az FTI-iASK Kraft programját. A Kar részéről Csizmadia Zoltán támogatását és együttműködési szándékát fejezte ki. Galambos Katalin bevezető mondataiban a kutatói közösség, az akadémiai szereplő és a gyakorlatban megvalósító intézményi hálózat egységére, egymásra épülésére világított rá és kérte a jelenlévőket tapasztalataik becsatornázásra a helyzetfeltárásba.
A közös gondolkodás keretét a Word café módszer biztosította, aminek levezetője Csillag Attila volt. A szervezők 4 témakört határoztak meg, amelyek mentén a jelenlévő szakértők véleményeit, javaslatait összegyűjtötték: (1) A Szigetközi terület regionalitásából adódó hatások a szociális szolgáltatásokra; (2) A szociális intézmények esetében a régóban fellelhető munkaerőpiaci helyzet; (3) A szféra fejlesztési lehetőségei globálisan a régióban; (4) Konkrétan az egyes szolgáltatásokra vonatkozó fejlesztési elképzelések. Asztalfelelős kollégák várták négy körben a csoportokat, minden alkalommal 15 perces beszélgetésre, az adott témával kapcsolatban.
“A szociális szolgáltatások a Szigetközben szigetszerűen működnek.” - hangzott el az egyik témaasztalnál. A térségben két nagy csomópont azonosítható a szociális szolgáltatások tekintetében: Győr és Mosonmagyaróvár. Jelentős munkaerőhiánnyal küzd a szociális szektor, ami a szakosított ellátásban jelentkezik markánsan. Ennek okai többek között az alacsony bérezés, a megbecsültség hiánya, illetve a régió határközelsége, mivel Ausztriának jelentős az elszívó ereje. A régió szolgáltatói ezen kívül regionális hálózatos együttműködést: tudás-, információ- és kapacitásmegosztást sürgetnek. Kifejezték, hogy szükség van önszerveződő fórumok mellett egy hatékonyabb információ megosztásra, valamint a szakemberek kölcsönös igénybevételének lehetőségére.