Problémás kerékpáros gócpontok nyomában a városban

Tóth Péter, tanszékünk docense, Szeghalmi Balázs, a Kisalföld újságírója és Máthé-Tóth Péter, a Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetének mérnöke még 2017 novemberében járták be a győri belváros és Nádorváros kerékpáros közlekedés szempontjából problémás pontjait. A bejárásból cikk született, ami a 2018. január 5-én jelent meg a Kisalföld hasábjain.

 A teljes cikk a tovább után.

Bringás gócpontokhoz tekertünk Győrben, majd kerestük a megoldásokat

Bringás gócpontokhoz tekertünk Győrben, majd kerestük a megoldásokat - fotókTóth Péter szociológus, a Keret elnöke, Szeghalmi Balázs, portálunk újságírója és Máthé-Tóth Péter, az Útkezelő mérnöke a Tihanyi Árpád út és Török István utca találkozásánál. Fotó: Béres Márton
Tóth Péter, a győr Keret Egyesület elnöke és Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős mérnöke is szívesen közlekedik bringával. Együtt tekertünk velük olyan helyszínekre, amelyek fejtörést okoznak a kerékpárosoknak.
 

A Keret Kulturális Egyesület problémafelvető városbejárást tartott ősz végén. A bringázáson részt vett Makai Zsuzsanna rendőr őrnagy, a Győri Rendőrkapitányság kiemelt baleset-megelőzési főelőadója, Tömböly Tamás, a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezetének vezetője, helyi egyetemisták. Az első túra tapasztalatait összegeztük, majd második kört tartottunk.

Túl a Baross hídon

Tóth Péterrel és Máthé-Tóth Péterrel a Megyeháza térről a Baross híd felé vettük az irányt. A műtárgy után nem tekerhetünk a Külső Baross úton, Nádorváros felé. Lehet-e továbbvinni a kerékpársávot a hídról lefelé egyenesen? - vetődik fel. Már gyerekkorunkban is kötelező volt a vidéki buszpályaudvar felé kanyarodni. A bringások azonban sokszor tovább gurulnak a hídról, vagy szemben a forgalommal rögtön megcélozzák a Bartók Béla utat. Utóbbi szabályszegést nem ritkán több 10 ezres csekkel díjazzák a rendőrök a Baross-hídi felhajtónál.

"A fő gondot az jelenti, hogy a Gárdonyi-iskolánál szűk a főút keresztmetszete. Az autósok és a kerékpárosok nem férnének el mindig egymás mellett, ráadásul az iskolánál sok diák közlekedik" - magyarázta Máthé-Tóth Péter. Hogy a kerékpárosok könnyebben elérjék Nádorvárost, az intermodális csomópont terve segíthet. Tippelni is nehéz, mikorra valósulhat meg ez a fejlesztés.
 

Győr közlekedési problémáira az egyik gyógyír, ha minél többen ülnek bringára a városban. Fotó: Béres Márton
 
Győr közlekedési problémáira az egyik gyógyír, ha minél többen ülnek bringára a városban. Fotó: Béres Márton


Logikai zavar

A Tihanyi és Török István kereszteződése is problémás. "Hirtelen logikai zavar lép fel" - jegyezte meg Tóth Péter. A Mester utcától kétirányúan közlekedhetnek idáig a bringások. A Szigethy Attila útig azonban már nem. "Túl sok fába és parkolóba került volna a kétirányú közlekedés a kétszer kétsávos útig" - mondta Máthé-Tóth Péter. Hozzátette: "ahol lehet, megszüntetjük a vegyes rendszereket. Vagy két oldalon egyirányú, vagy egy oldalon kétirányú kerékpáros közlekedést alakítunk ki".

Tény: sok fura szabálytalanságot követnek el itt. Mivel a Tihanyin közel annyi autó fordul meg csúcsidőben, mint a Szigethy úton, saját biztonságuk érdekében tolják át a bringát a kereszteződésen.

A Tihanyi és Mester utca találkozásánál több bringás baleset történt. Ezt nem lehet a véletlen számlájára írni, a kereszteződés beláthatóságát belógó tábla és megnőtt sövény nehezíti. A körforgalomban kétirányúan közlekedhetnek a bringások, de elsőbbséget kell adniuk az autósoknak. Utóbbi szabályt hajlamosak egyesek "elfelejteni". Aki a Mester út felé halad tovább, figyeljen a hegyes felhajtóra. Ne felejtsék: a közeli Sport utca kivezetésénél is voltak súlyos kerékpáros balesetek. 

Necces kiskapu

Végezetül nézzünk több mint érdekes szituációt az aluljáró után. A Szent István út-Gárdonyi utcánál a józanész azt diktálná, hogy miután áthaladtunk az 1-es főúton, rögtön váltsunk srégen oldalt a Gárdonyi utcában. Az extrém "ferde" megoldást a Gárdonyi-Árpád út nagyon szűk csomópontja provokálja ki. A "bevállalós" bringások - többször láttuk a szemünkkel - élnek is a "kiskapuval". Máthé-Tóth Péter szerint közlekedésbiztonsági szempontból "necces a kiskapuzás" a főútról, inkább érdemes haladni a Gyakorló Iskoláig, majd akár tolva oldalt váltani.

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Szociális Tanulmányok Tanszék Eseménynaptára

Munkaszüneti nap 2018. október 22.
Munkaszüneti nap 2018. október 23.
Elektronikus ZH nap 2018. október 24.
Elektronikus ZH nap 2018. október 26.
Levelező oktatás kontaktóráinak időpontja 2018. október 26. 00:00 - 2018. október 27. 23:00
Szenátusi ülés 2018. október 29. 14:00 - 16:00
Munkaszüneti nap 2018. november 1.
Munkaszüneti nap 2018. november 2.