Híreink, aktualitásaink

Simonik Péter podcastban beszélt a Tatán végzett kutatómunkájáról

Simonik Péter podcastban beszélt a Tatán végzett kutatómunkájáról

Dr. Simonik Péter helytörténeti kutató, a Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Karának egyetemi docense évek óta kutatja a ma Tatabányához tartozó községek, Alsó- és Felsőgalla, Bánhida, valamint Tatabánya zsidó lakosainak történetét. Egykor a tatai izraelita hitközséghez tartoztak. Felsőgallai temetőjüket 1929 körül nyitották, de azt megelőzően Tatán temetkeztek, sőt, sokan még később is. Dr. Simonik Péter helytörténészként szeretett volna többet megtudni a Tatán eltemetett családokról, s Kerti Katalin, a Goldberger Alapítvány kurátora pedig a vizek városának zsidó temetőjéről.

Hír innen: https://www.kemma.hu/helyi-kozelet/2024/03/tata-zsido-temeto-podcast

Dr. Csizmadia Zoltán lett a regionális tudományi program vezetője

Dr. Csizmadia Zoltán lett a regionális tudományi program vezetője

2024. április 1-től egyetemünk Vezetősége megbízást adott Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens, tanszékvezető részére a Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola regionális tudományi programja vezetői feladatainak ellátására.

Gratulálunk a kinevezéshez!

Érzékenyítési séta Győrben

Érzékenyítési séta Győrben

 

Pécsi Gertrúd, kari titkársági referens részvételével minden évben szakmai jellegű érzékenyítési sétát szervez a Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Vízmérnöki Tanszéke, építőmérnök hallgatók számára Győrben. 

A sétáról a beszámolót Dr. Makó Emese, egyetemi docens, tanszékvezető írta a tanszék Facebook oldalán.

Dr. Laczkovits-Takács Tímea a győri KEF új elnöke

Dr. Laczkovits-Takács Tímea a győri KEF új elnöke

Dr. Laczkovits-Takács Tímea, tanszékünk egyetemi adjunktusa, ezen év januárjától a város alpolgármestere lett Győr Megyei Jogú Város Kábítószerügyi Egyeztető Fórumának az elnöke. 

A hírt a Győr+ osztotta meg: 
https://www.gyorplusz.hu/gyor/munkaban-az-uj-kef-elnok/

Komplex kutatási gyakorlat és terepmunka indul a tanszéken

Komplex kutatási gyakorlat és terepmunka indul a tanszéken

Tanszékünk a 2023-24-es tannévben tovább folytatja a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal közös szakmai munkát és kutatásokat. 

Simonik Péter könyvbemutatója Tatán

Simonik Péter könyvbemutatója Tatán

2024. február 19-én a tatai volt Piarista Rendházban bemutatták a „Legyen lelke Isten árnyékában”. A tatai zsidó temető története és 18-21. századi sírkövei címmel megjelent e-könyvet, amelynek egyik szerkesztője, több tanulmány szerzője, valamint a kötet alapjául szolgáló 2021-2023 között lezajlott, a Magyarországi Zsidó Örökség Közalapítvány, a MAZSIHISZ, valamint Tata Város Önkormányzata által támogatott kutatási projekt szakmai vezetője Dr. Simonik Péter, tanszékünk egyetemi docense volt. 

Tanszékünk a Nyitott Kapuk Napján 2024-ben

Tanszékünk a Nyitott Kapuk Napján 2024-ben

A Széchenyi Egyetem 2024. január 16-án, kedden rendezte hagyományos Nyitott Kapuk Napja rendezvényét. Tanszékünk több helyen is részt vett a forgatagban. A szociális és szociológia alapszakok és a közösségi és civil tanulmányok mesterszak iránt érdeklődők kérdéseire az Apáczai Kar standján tanszéki kollégáink, Wagner Angéla, Böcz Tamara, Oszter Bettina, Bugovics Zoltán és hallgatóink, Dedics Virág, Tóth Anett és Tímár Nelli válaszoltak a délelőtt folyamán. A délutáni, hivatalos szakvezetők által tartott szakos bemutatók mellett pedig egy további látogatható, interaktív programmal is készült Csillag Attila mestertanár és Dr. Kóbor Krisztina egyetemi adjunktus az egyetemre kilátogató végzős középiskolásoknak. Az ÚT144-es teremben, felhasználva a tréneri oktatásban használt feladatokat, szituációkat Offline szabadulószobát szerveztek és vezettek a délelőtt folyamán. A beérkező érdeklődők öt csoportban oldottak meg feladatokat, fejlesztethették önismeretüket, kooperációs készségeiket.

 

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév őszi félévében humán-csoportfejlesztő tréner szakon

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév őszi félévében humán-csoportfejlesztő tréner szakon

Záróvizsga: Humán- és Csoportfejlesztő Tréner (AKL_THC)
Helyszín: Ravazd  
Időpont: 2024.01.25. (csütörtök) 09:00 óra
Bizottság száma: 25-2
Elnök: Dr. habil Csizmadia Zoltán
Tagok: Dr. Nagy Tamás Jenő, Dr. Kóbor Krisztina, Csillag Attila
Jegyzőkönyvvezető: Wagner Angéla

Tóth Péter a Magyar Kerékpárosklub által szervezett győri munkáltatói workshopon

inkabb_bringazz_gyor_20210630.jpg A Magyar Kerékpárosklub, a Magyar Kerékpárosklub Győri Alapszervezetével közösen online workshopot szervezett 2021. június 30-án. A workshop a nyáron futó Inkább bringázz munkába! kampányuk része, aminek keretében a magyar városokban tevékenykedő munkáltatók számára mutatják be a kerékpáros munkába járás pozitív hatásait, illetve adnak tanácsokat ahhoz, hogy milyen változtatásokkal tehető kerékpárosbaráttá egy munkahely. 
A workshopon a Magyar Kerékpárosklub képviseletében Halász Áron elnök és Árva János, míg a Győri Alapszervezet nevében Tömböly Tamás beszéltek. További felkért megszólalóként jelen volt Győr egyik országgyűlési képviselője, Kara Ákos is, aki a közeljövőben esedések kerékpáros fejlesztésekről számolt be, illetve Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense, aki az elmúlt években a városban lefolytatott, kerékpározással kapcsolatos kutatások eredményeit foglalta össze dióhéjban. 

A workshop kivonata és videója elolvasható és meghallgatható a tovább után.  

 
2021. július 05.

Több bringás potenciál rejlik a győri autópoliszban, mint amit ma kiaknáz

 

Győr adottságai ideálisak a kerékpáros közlekedésre: kis távolságok, sík vidék, vannak bringautak, bringasávok és csökkentett forgalmú övezetek, valamint közösségi kerékpárszolgáltatás. Győrt mégis az ország legautósabb városának tartják. Mit lehet tenni, hogy többen járjanak kerékpárral munkába?
 
A kerékpáros munkába járás támogatásának előnyei és lehetőségei, valamint a magyar kerékpározás helyzete mellett a győri bringázás volt napirenden a Bringázz a munkába! kampány harmadik, cégvezetők számára szervezett workshopján Győrben. Kiderült, hogy a kihasználtnál több bringás potenciál van a korábban autópolisznak elnevezett városban, és a workshopon részt vevő cégek ezúttal is hasznos tippeket kaptak arra, hogyan lehet egy vállalkozás akár néhány egyszerű lépéssel kerékpárosbarát.

Június utolsó napján tartotta a Magyar Kerékpárosklub a 2021-es Bringázz a munkába! kampány harmadik online workshopját. Az idei kampány részei az online workshopok, amiket a kerékpározás támogatására nyitott hazai nagyvállalatoknak szervezünk. A havi egy ingyenes, de regisztrációhoz kötött online esemény mindegyikét más-más városban, a helyi igényekre szabva tartjuk. Áprilisban Budapesten volt az első - erről itt olvashat bővebben - májusban Székesfehérváron volt a második, a harmadik alkalommal pedig Győrre fókuszált a rendezvény.

Ha végignézné az előadást, a youtube-on megteheti:

A június 30-án délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Tömböly Tamás, a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetője vázolta a város bringás helyzetét, amit Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docense  egészített ki, illetve Kara Ákos országgyűlési képviselő számolt be néhány folyamatban lévő illetve tervezett kerékpáros beruházásról.

Az ideális kerékpáros város

Győr optimális város a kerékpározásra – ezzel kezdte előadását Tömböly Tamás, aki szerint a település adottságai – sík, nincsenek nagy távolságok – miatt sokak számára jelenthet vonzó alternatívát a kerékpározás. Efelé hat továbbá a folyók által szabdalt városmag és a gyalogosövezetté alakított belváros, ami autós közlekedésre korlátozottan alkalmas, már csak a sok egyirányú utca, a folyópartok és a hidak miatt is.

A győri kerékpározásban a jelenleginél jóval nagyobb potenciál van, de ehhez érdemes lenne rendezni a szűk utcák kétoldali parkolását. Sok helyen van kerékpársáv, és a járványidőszak alatt jóval toleránsabbá váltak az autóval közlekedők a bringások felé, ugyanakkor a kerékpártámaszok sűrűsége még bőven növelhető lenne. A Kerékpárosklub helyi szervezete több intézménynél tett erre javaslatokat.


10 perc alatt a város majdnem minden részéből be lehet érni kerékpárral a központba

Bonyolult a közösségi kerékpározás

A kerékpározás arányának növelésére nagy segítség a győri közösségi kerékpárszolgáltatás, a GyőrBike is, jóllehet a 2015-ben 35 állomással kiépített, 235 kerékpárral (közte 14 e-bike-kal) működő rendszer kihasználtságán, elérhetőségén és felhasználóbarátságán még lehetne javítani. Tömböly Tamás szerint például egyszerűsíteni kellene a regisztrációs folyamatot, láthatóvá tenni az elektromos kerékpárokat. A megújítás szükségességét az is jelzi, hogy a regisztrált felhasználók száma 2019-ben még 871 volt, a Covid-időszakot követően viszont 590-re esett vissza. Az sem segíti a rendszer kihasználtságát, hogy a külvárosokban ritka az állomások száma, és hogy egyes nagyfoglalkoztatóknál – az ipari parkban vagy az Audinál – nincs GyőrBike-állomás.

Autópolisz, de nem az Audi miatt

A városban az elmúlt évtized elején még komoly kerékpáros fejlődéssel számoltak, de mégis az ország legautósabb települése lett – ez már Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docensének előadásából derült ki. A docens emlékeztetett, hogy egy 2012-es kutatásban 12 százalékban állapították meg a kerékpáros közlekedés részarányát Győrben, amit 2020-ra 20 százalékra kívántak feltornászni. Hogy ezt sikerült-e elérni, egyelőre nem tudni, átfogó célzott kutatás ugyanis nem készült azóta.


Közlekedési módok Győrben 2012-ben

A város még helyben topog a kerékpáros közlekedés növelését tekintve – állapította meg Tóth Péter, aki szerint nem véletlenül becézték a megyei városok fejlesztését célzó egyik korábbi program – a Pólus Program – során autópolisznak Győrt: a személygépkocsival közlekedők aránya országos szinten itt volt a legmagasabb, és ez azóta sem változott.

A szociológus idézett egy 2021-es felmérést, ami egy meg nem nevezett győri munkáltatónál készült, és kiderült belőle, hogy az ott dolgozók 87 százaléka autóval jár be a céghez.

A nagyarányú autózás mögött a következő tényezőket találták: sok a környező településről ingázó, akiknek nem opció a kerékpár, sokan közülük ráadásul úgy érzik, hogy ügyes-bajos dolgaikat – ügyintézés, bevásárlás, gyerekek óvodába-iskolába eljuttatása – is autóval tudják hatékonyan intézni. Tóth Péter ugyanakkor jelezte azt is, hogy van egy 40 év feletti korosztály, akik nagyobb arányban jelennek meg kerékpárosként. Ők a kerékpáros munkába járásban más előnyök mellett testmozgási lehetőséget is látnak, és már nem kötik őket olyan szigorúan az óvodai, iskolai, bevásárlási ügyek.

A docens szerint miután a kerékpáros közlekedés 5-8 kilométeres távolságon versenyképes, és Győr egésze belefér ebbe a keretbe, tökéletes helyszín a kerékpáros munkába járásra, de ehhez változtatni kellene a gondolkodásmódon. Felmérésük nyomán akadályozó tényezőként azonosították az időjárást, a kerékpárutak hiányát, a kerékpár ellopásának kockázatát, a tárolók minőségét. Ezek nagy részére ugyanakkor kész válaszai vannak a Magyar Kerékpárosklubnak, például a Kerékpáros Kisokosban.

A kerékpáros fejlesztések fókuszában a turizmus

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy képviselőként több kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést is kezdeményezett. Tervezés alatt áll még a Ménfőcsanak-Tényő-Sokorópátka kerékpáros útvonal, amit majd rákötnek a nádorvárosi hálózatra, ezzel szemben a Győr-Gönyű-Komárom kerékpárútnak ősszel már indul a kivitelezése is, egy éven belül várható, hogy el is készül. Utóbbinak elsősorban turisztikai szempontból van jelentősége, de a hivatásforgalom számára is rejt magában lehetőségeket. A képviselő jelezte, hogy az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal magyarországi szakaszában a jelenleginél több turisztikai lehetőség volna, a nemzetközi kerékpáros turizmus a jelzett útvonalnak jelenleg inkább a szlovákiai szakaszát részesíti előnyben.

Az elfeledett kerékpáros város

A workshopon kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete tervez egy kerékpáros felvonulást, aminek már elindult a szervezése és az engedélyeztetése, a friss információkért érdemes követni Facebook-oldalukat.

A workshop végén Tóth Péter még hozzáfűzte, hogy Győr már volt egyszer kerékpáros város: az 1970-80-as években a Rába Vagon és Gépgyár virágkora idején szinte mindenki kerékpárral járt. Ez azonban a rendszerváltást követően a város gyors gazdasági fejlődése során elfelejtődött. Figyelmeztetett, hogy nem lenne szükséges ugyanazt az utat bejárni Győr esetében is, mint amit a holland és dániai városok bejártak az 1950-60-as években:, „mentek bele az autós csőbe”. Ebből aztán évtizedek megfeszített munkájával tudtak csak kijönni, igaz, mára példamutató kerékpáros településekké váltak. 

„Mi már egyszer ott voltunk, csak visszatáncoltunk” – jegyezte meg a docens, aki szerint a helyi vállalkozásokra is szükség van ahhoz, hogy segítsék dolgozóikat kerékpárral elérni a munkahelyüket.

Tippek a cégeknek

Árva János felsorolt jó pár tanácsot, amikkel egy vállalkozás néhány apró és olcsó lépéssel is kerékpárosbarátabbá válhat:

  • Könnyítsék meg a bringával járók dolgát - akár csak néhány kerékpártámasszal, vagy útvonalötletekkel, közös bebringázásokkal a gyakorlatlanabbakat segítve, és támogassák a munkatársakat kerékpárvásárlásban. Hamarosan adómentessé válik a céges kerékpárok beszerzése.
  • Beszéljenek róla - a belső csatornákon hívják fel a figyelmet a bringás eseményekre, szervezzenek, vagy vegyenek részt ilyeneken;
  • Lobbizzanak - például infrastruktúráért az önkormányzatnál, ebben a Magyar Kerékpárosklub is tud segíteni szakmai tanácsokkal;
  • Mutassanak példát – a vezetők a munkavállalóknak, más cégeknek, önkormányzatoknak, partnereiknek,
  • Vegyék fel a kapcsolatot a Magyar Kerékpárosklubbal - szakmai támogatásért, ötletekért, kerékpáros oktatási anyagokért és programokért.

Induláshoz érdemes felkeresni még a következő hasznos linkeket:
Kerékpáros Kisokos
Ajánlás a kerékpártámaszok kialakításához
Oktatóvideósorozat a klub honlapjaról
Így lehet csatlakozni a kampányhoz most, ezzel aktivizalhatók a munkatársak.

 

Képek forrása: Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Események

Football Forum Hungary 2024 2024. április 22. 00:00 - 2024. április 24. 23:00
Török Vacsora Est - Sieger Gasztroélmény 2024. április 26. 18:00 - 22:00
UNI GYŐR ÖRÖMFUTÁS 2024. április 27. 09:00 - 10:00
Nordic walking 2024. április 29. 08:00 - 09:00
Nordic walking 2024. május 6. 08:00 - 09:00