Híreink, aktualitásaink

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense meghívást kapott a Civil Szemle szerkesztőségébe. A korábbi főszerkesztő, Dr. Nárai Márta, tanszékünk egyetemi docense 2023-ban átadta a lap főszerkesztői posztját Dr. Nagy Ádámnak. 
A lap jelentős átalakításon esett át az utóbbi időszakban, a fő cél, hogy a jövőben Q3-as nemzetközi folyóirattá váljon. 

Az új szerkesztőség tagjai: 
Balogh Péter, egyetemi adjunktus, Szegedi Tudományegyetem 
Bacsa-Bán Anetta, főigazgató, egyetemi docens, Dunaújvárosi Egyetem
Gerő Márton, egyetemi adjunktus, Eötvös Lóránd Tudományegyetem
Glied Viktor, egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem
Pánovics Attila, egyetemi adjunktus, Pécsi Tudományegyetem
Tóth Péter, egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem
Béres-Áfra Zsuzsa doktorjelölt, Debreceni Egyetem

Dr. Nárai Márta a lap nemzetközi tanácsadó testületében segíti a folyóirat munkáját. 

 

Lezárult a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulat tizenkettedik évada

Lezárult a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulat tizenkettedik évada

Péntek délután lezárult a SZE - Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karon, a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulatunk immáron 12. évada. Nagyon sok csodálatos dolog történt velünk az elmúlt évben. Ahogy a korábbiakban, az évet ezúttal is egy Színjátszós táborral zártuk, melynek során előkészítettük a következő évadunk előadásait. A repertoárunkon lévő 3 vígjáték és egy performansz mellett szeptemberben két új előadással várjuk majd Kedves Közönségünket!
A csodaimitátor címre keresztelt darabunk egy olyan színház kulisszái mögé kalauzolja el a nagyérdeműt, melynek tagjai kizárólag nőkből állnak. A szenvedélyes, intrikákkal tűzdelt perpatvar közepette felvetődik a kérdés, hogy vajon mindenki az-e, akinek látszik, és vajon ki lehet a híres csodaimitátor?
A másik, frissen bemutatásra kerülő előadásunk, John Cresswell "So little time" (1952) című filmjének forgatókönyve alapján, Sári Orsolya által színpadra írt dráma, melynek történései a második világháború idejébe kalauzolják el a Nézőinket. Szerenád című darabunk egy olyan szerelmi történetet mutat be, mely számos aspektusból vizsgálja az egyéni döntések súlyát, a személyes szabadság és az elfogadás kérdéskörét.
Találkozunk szeptemberben!!!!!!:)
Gyermektábor tanszékünk munkatársainak szervezésében

Gyermektábor tanszékünk munkatársainak szervezésében

Tanszékünk idén is két nyári tábort szervez a karon az egyetemi munkatársak gyermekei számára 2024. június 1-e és 12-e között. A Dr. Kóbor Kriszta és Csillag Attila által vezetett tábor egyben szakmai gyakorlatként is funkcionál szociálpedagógus, gyógypedagógus és közösségszervező szakos hallgatók számára. 

Dr. Simonik Péter díja

Dr. Simonik Péter díja

A LI. Országos Honismereti Akadémia nyitónapján, tanszékünk egyetemi docense, Dr. Simonik Péter kitüntetést, a Honismereti Szövetség Emlékérmét vehete át több évtizedes honismereti és helytörténeti munkája elismeréseként Esztergomban. 

Gratulálunk a kitüntetéshez!

Kollégáink előadása a Ladikos Fesztiválon

Kollégáink előadása a Ladikos Fesztiválon

Dr. Bugovics Zoltán és Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docensei meghívást kaptak a Ladikos Fesztivál szervezőitől. Idén 2024. június 15-én 19. alkalommal került megrendezésre a hagyományőrző fesztivál a mecséri dunaparton. A délelőtti idősávban került sor az előadásra, ahol a két kutató a 2021-ben és 2022-ben megrendezett, Bács-Kiskun megye településein lezajlott III. Tanyakollégium   kutatás során szerzett tapasztalatait osztotta meg a fesztivál vendégeivel egy jó hangulató, interaktív előadás keretében. Az előadásokon és az azt követő beszélgetés során szóba került a tanyás területeken élő emberek és helyi társadalmak jellemzői, az itt végzett tevékenységek lehetőségei a globális felmelegedés és a települések átalakulása során.  

 

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév tavaszi félévében szociálpedagógia alapszakon

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév tavaszi félévében szociálpedagógia alapszakon

Záróvizsga: Szociálpedagógia Ba
Helyszín: 112-es terem AK1  
Időpont: 2024. 06. 25. (kedd) 10:00 óra

Elnök: Dr. Szakácsné Foki Katalin
Tagok: Dr. Benyák Anikó, Dr. Kóbor Krisztina, Dr. Simonik Péter
Jegyzőkönyvvezető: Polgár Fatime

Tóth Péter a Magyar Kerékpárosklub által szervezett győri munkáltatói workshopon

inkabb_bringazz_gyor_20210630.jpg A Magyar Kerékpárosklub, a Magyar Kerékpárosklub Győri Alapszervezetével közösen online workshopot szervezett 2021. június 30-án. A workshop a nyáron futó Inkább bringázz munkába! kampányuk része, aminek keretében a magyar városokban tevékenykedő munkáltatók számára mutatják be a kerékpáros munkába járás pozitív hatásait, illetve adnak tanácsokat ahhoz, hogy milyen változtatásokkal tehető kerékpárosbaráttá egy munkahely. 
A workshopon a Magyar Kerékpárosklub képviseletében Halász Áron elnök és Árva János, míg a Győri Alapszervezet nevében Tömböly Tamás beszéltek. További felkért megszólalóként jelen volt Győr egyik országgyűlési képviselője, Kara Ákos is, aki a közeljövőben esedések kerékpáros fejlesztésekről számolt be, illetve Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense, aki az elmúlt években a városban lefolytatott, kerékpározással kapcsolatos kutatások eredményeit foglalta össze dióhéjban. 

A workshop kivonata és videója elolvasható és meghallgatható a tovább után.  

 
2021. július 05.

Több bringás potenciál rejlik a győri autópoliszban, mint amit ma kiaknáz

 

Győr adottságai ideálisak a kerékpáros közlekedésre: kis távolságok, sík vidék, vannak bringautak, bringasávok és csökkentett forgalmú övezetek, valamint közösségi kerékpárszolgáltatás. Győrt mégis az ország legautósabb városának tartják. Mit lehet tenni, hogy többen járjanak kerékpárral munkába?
 
A kerékpáros munkába járás támogatásának előnyei és lehetőségei, valamint a magyar kerékpározás helyzete mellett a győri bringázás volt napirenden a Bringázz a munkába! kampány harmadik, cégvezetők számára szervezett workshopján Győrben. Kiderült, hogy a kihasználtnál több bringás potenciál van a korábban autópolisznak elnevezett városban, és a workshopon részt vevő cégek ezúttal is hasznos tippeket kaptak arra, hogyan lehet egy vállalkozás akár néhány egyszerű lépéssel kerékpárosbarát.

Június utolsó napján tartotta a Magyar Kerékpárosklub a 2021-es Bringázz a munkába! kampány harmadik online workshopját. Az idei kampány részei az online workshopok, amiket a kerékpározás támogatására nyitott hazai nagyvállalatoknak szervezünk. A havi egy ingyenes, de regisztrációhoz kötött online esemény mindegyikét más-más városban, a helyi igényekre szabva tartjuk. Áprilisban Budapesten volt az első - erről itt olvashat bővebben - májusban Székesfehérváron volt a második, a harmadik alkalommal pedig Győrre fókuszált a rendezvény.

Ha végignézné az előadást, a youtube-on megteheti:

A június 30-án délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Tömböly Tamás, a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetője vázolta a város bringás helyzetét, amit Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docense  egészített ki, illetve Kara Ákos országgyűlési képviselő számolt be néhány folyamatban lévő illetve tervezett kerékpáros beruházásról.

Az ideális kerékpáros város

Győr optimális város a kerékpározásra – ezzel kezdte előadását Tömböly Tamás, aki szerint a település adottságai – sík, nincsenek nagy távolságok – miatt sokak számára jelenthet vonzó alternatívát a kerékpározás. Efelé hat továbbá a folyók által szabdalt városmag és a gyalogosövezetté alakított belváros, ami autós közlekedésre korlátozottan alkalmas, már csak a sok egyirányú utca, a folyópartok és a hidak miatt is.

A győri kerékpározásban a jelenleginél jóval nagyobb potenciál van, de ehhez érdemes lenne rendezni a szűk utcák kétoldali parkolását. Sok helyen van kerékpársáv, és a járványidőszak alatt jóval toleránsabbá váltak az autóval közlekedők a bringások felé, ugyanakkor a kerékpártámaszok sűrűsége még bőven növelhető lenne. A Kerékpárosklub helyi szervezete több intézménynél tett erre javaslatokat.


10 perc alatt a város majdnem minden részéből be lehet érni kerékpárral a központba

Bonyolult a közösségi kerékpározás

A kerékpározás arányának növelésére nagy segítség a győri közösségi kerékpárszolgáltatás, a GyőrBike is, jóllehet a 2015-ben 35 állomással kiépített, 235 kerékpárral (közte 14 e-bike-kal) működő rendszer kihasználtságán, elérhetőségén és felhasználóbarátságán még lehetne javítani. Tömböly Tamás szerint például egyszerűsíteni kellene a regisztrációs folyamatot, láthatóvá tenni az elektromos kerékpárokat. A megújítás szükségességét az is jelzi, hogy a regisztrált felhasználók száma 2019-ben még 871 volt, a Covid-időszakot követően viszont 590-re esett vissza. Az sem segíti a rendszer kihasználtságát, hogy a külvárosokban ritka az állomások száma, és hogy egyes nagyfoglalkoztatóknál – az ipari parkban vagy az Audinál – nincs GyőrBike-állomás.

Autópolisz, de nem az Audi miatt

A városban az elmúlt évtized elején még komoly kerékpáros fejlődéssel számoltak, de mégis az ország legautósabb települése lett – ez már Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docensének előadásából derült ki. A docens emlékeztetett, hogy egy 2012-es kutatásban 12 százalékban állapították meg a kerékpáros közlekedés részarányát Győrben, amit 2020-ra 20 százalékra kívántak feltornászni. Hogy ezt sikerült-e elérni, egyelőre nem tudni, átfogó célzott kutatás ugyanis nem készült azóta.


Közlekedési módok Győrben 2012-ben

A város még helyben topog a kerékpáros közlekedés növelését tekintve – állapította meg Tóth Péter, aki szerint nem véletlenül becézték a megyei városok fejlesztését célzó egyik korábbi program – a Pólus Program – során autópolisznak Győrt: a személygépkocsival közlekedők aránya országos szinten itt volt a legmagasabb, és ez azóta sem változott.

A szociológus idézett egy 2021-es felmérést, ami egy meg nem nevezett győri munkáltatónál készült, és kiderült belőle, hogy az ott dolgozók 87 százaléka autóval jár be a céghez.

A nagyarányú autózás mögött a következő tényezőket találták: sok a környező településről ingázó, akiknek nem opció a kerékpár, sokan közülük ráadásul úgy érzik, hogy ügyes-bajos dolgaikat – ügyintézés, bevásárlás, gyerekek óvodába-iskolába eljuttatása – is autóval tudják hatékonyan intézni. Tóth Péter ugyanakkor jelezte azt is, hogy van egy 40 év feletti korosztály, akik nagyobb arányban jelennek meg kerékpárosként. Ők a kerékpáros munkába járásban más előnyök mellett testmozgási lehetőséget is látnak, és már nem kötik őket olyan szigorúan az óvodai, iskolai, bevásárlási ügyek.

A docens szerint miután a kerékpáros közlekedés 5-8 kilométeres távolságon versenyképes, és Győr egésze belefér ebbe a keretbe, tökéletes helyszín a kerékpáros munkába járásra, de ehhez változtatni kellene a gondolkodásmódon. Felmérésük nyomán akadályozó tényezőként azonosították az időjárást, a kerékpárutak hiányát, a kerékpár ellopásának kockázatát, a tárolók minőségét. Ezek nagy részére ugyanakkor kész válaszai vannak a Magyar Kerékpárosklubnak, például a Kerékpáros Kisokosban.

A kerékpáros fejlesztések fókuszában a turizmus

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy képviselőként több kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést is kezdeményezett. Tervezés alatt áll még a Ménfőcsanak-Tényő-Sokorópátka kerékpáros útvonal, amit majd rákötnek a nádorvárosi hálózatra, ezzel szemben a Győr-Gönyű-Komárom kerékpárútnak ősszel már indul a kivitelezése is, egy éven belül várható, hogy el is készül. Utóbbinak elsősorban turisztikai szempontból van jelentősége, de a hivatásforgalom számára is rejt magában lehetőségeket. A képviselő jelezte, hogy az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal magyarországi szakaszában a jelenleginél több turisztikai lehetőség volna, a nemzetközi kerékpáros turizmus a jelzett útvonalnak jelenleg inkább a szlovákiai szakaszát részesíti előnyben.

Az elfeledett kerékpáros város

A workshopon kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete tervez egy kerékpáros felvonulást, aminek már elindult a szervezése és az engedélyeztetése, a friss információkért érdemes követni Facebook-oldalukat.

A workshop végén Tóth Péter még hozzáfűzte, hogy Győr már volt egyszer kerékpáros város: az 1970-80-as években a Rába Vagon és Gépgyár virágkora idején szinte mindenki kerékpárral járt. Ez azonban a rendszerváltást követően a város gyors gazdasági fejlődése során elfelejtődött. Figyelmeztetett, hogy nem lenne szükséges ugyanazt az utat bejárni Győr esetében is, mint amit a holland és dániai városok bejártak az 1950-60-as években:, „mentek bele az autós csőbe”. Ebből aztán évtizedek megfeszített munkájával tudtak csak kijönni, igaz, mára példamutató kerékpáros településekké váltak. 

„Mi már egyszer ott voltunk, csak visszatáncoltunk” – jegyezte meg a docens, aki szerint a helyi vállalkozásokra is szükség van ahhoz, hogy segítsék dolgozóikat kerékpárral elérni a munkahelyüket.

Tippek a cégeknek

Árva János felsorolt jó pár tanácsot, amikkel egy vállalkozás néhány apró és olcsó lépéssel is kerékpárosbarátabbá válhat:

  • Könnyítsék meg a bringával járók dolgát - akár csak néhány kerékpártámasszal, vagy útvonalötletekkel, közös bebringázásokkal a gyakorlatlanabbakat segítve, és támogassák a munkatársakat kerékpárvásárlásban. Hamarosan adómentessé válik a céges kerékpárok beszerzése.
  • Beszéljenek róla - a belső csatornákon hívják fel a figyelmet a bringás eseményekre, szervezzenek, vagy vegyenek részt ilyeneken;
  • Lobbizzanak - például infrastruktúráért az önkormányzatnál, ebben a Magyar Kerékpárosklub is tud segíteni szakmai tanácsokkal;
  • Mutassanak példát – a vezetők a munkavállalóknak, más cégeknek, önkormányzatoknak, partnereiknek,
  • Vegyék fel a kapcsolatot a Magyar Kerékpárosklubbal - szakmai támogatásért, ötletekért, kerékpáros oktatási anyagokért és programokért.

Induláshoz érdemes felkeresni még a következő hasznos linkeket:
Kerékpáros Kisokos
Ajánlás a kerékpártámaszok kialakításához
Oktatóvideósorozat a klub honlapjaról
Így lehet csatlakozni a kampányhoz most, ezzel aktivizalhatók a munkatársak.

 

Képek forrása: Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Események