Tóth Péter a Magyar Kerékpárosklub által szervezett győri munkáltatói workshopon

inkabb_bringazz_gyor_20210630.jpg A Magyar Kerékpárosklub, a Magyar Kerékpárosklub Győri Alapszervezetével közösen online workshopot szervezett 2021. június 30-án. A workshop a nyáron futó Inkább bringázz munkába! kampányuk része, aminek keretében a magyar városokban tevékenykedő munkáltatók számára mutatják be a kerékpáros munkába járás pozitív hatásait, illetve adnak tanácsokat ahhoz, hogy milyen változtatásokkal tehető kerékpárosbaráttá egy munkahely. 
A workshopon a Magyar Kerékpárosklub képviseletében Halász Áron elnök és Árva János, míg a Győri Alapszervezet nevében Tömböly Tamás beszéltek. További felkért megszólalóként jelen volt Győr egyik országgyűlési képviselője, Kara Ákos is, aki a közeljövőben esedések kerékpáros fejlesztésekről számolt be, illetve Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense, aki az elmúlt években a városban lefolytatott, kerékpározással kapcsolatos kutatások eredményeit foglalta össze dióhéjban. 

A workshop kivonata és videója elolvasható és meghallgatható a tovább után.  

 
2021. július 05.

Több bringás potenciál rejlik a győri autópoliszban, mint amit ma kiaknáz

 

Győr adottságai ideálisak a kerékpáros közlekedésre: kis távolságok, sík vidék, vannak bringautak, bringasávok és csökkentett forgalmú övezetek, valamint közösségi kerékpárszolgáltatás. Győrt mégis az ország legautósabb városának tartják. Mit lehet tenni, hogy többen járjanak kerékpárral munkába?
 
A kerékpáros munkába járás támogatásának előnyei és lehetőségei, valamint a magyar kerékpározás helyzete mellett a győri bringázás volt napirenden a Bringázz a munkába! kampány harmadik, cégvezetők számára szervezett workshopján Győrben. Kiderült, hogy a kihasználtnál több bringás potenciál van a korábban autópolisznak elnevezett városban, és a workshopon részt vevő cégek ezúttal is hasznos tippeket kaptak arra, hogyan lehet egy vállalkozás akár néhány egyszerű lépéssel kerékpárosbarát.

Június utolsó napján tartotta a Magyar Kerékpárosklub a 2021-es Bringázz a munkába! kampány harmadik online workshopját. Az idei kampány részei az online workshopok, amiket a kerékpározás támogatására nyitott hazai nagyvállalatoknak szervezünk. A havi egy ingyenes, de regisztrációhoz kötött online esemény mindegyikét más-más városban, a helyi igényekre szabva tartjuk. Áprilisban Budapesten volt az első - erről itt olvashat bővebben - májusban Székesfehérváron volt a második, a harmadik alkalommal pedig Győrre fókuszált a rendezvény.

Ha végignézné az előadást, a youtube-on megteheti:

A június 30-án délelőtt tartott online eseményen a korábbiakhoz hasonlóan Árva János, a Magyar Kerékpárosklub tagja mutatta be, miért és hogyan érdemes támogatni a kerékpáros munkába járást. Halász Áron, a klub szóvivője és elnökhelyettese a hazai bringázás helyzetéről mesélt, majd Tömböly Tamás, a Kerékpárosklub Győri Területi Szervezetének vezetője vázolta a város bringás helyzetét, amit Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docense  egészített ki, illetve Kara Ákos országgyűlési képviselő számolt be néhány folyamatban lévő illetve tervezett kerékpáros beruházásról.

Az ideális kerékpáros város

Győr optimális város a kerékpározásra – ezzel kezdte előadását Tömböly Tamás, aki szerint a település adottságai – sík, nincsenek nagy távolságok – miatt sokak számára jelenthet vonzó alternatívát a kerékpározás. Efelé hat továbbá a folyók által szabdalt városmag és a gyalogosövezetté alakított belváros, ami autós közlekedésre korlátozottan alkalmas, már csak a sok egyirányú utca, a folyópartok és a hidak miatt is.

A győri kerékpározásban a jelenleginél jóval nagyobb potenciál van, de ehhez érdemes lenne rendezni a szűk utcák kétoldali parkolását. Sok helyen van kerékpársáv, és a járványidőszak alatt jóval toleránsabbá váltak az autóval közlekedők a bringások felé, ugyanakkor a kerékpártámaszok sűrűsége még bőven növelhető lenne. A Kerékpárosklub helyi szervezete több intézménynél tett erre javaslatokat.


10 perc alatt a város majdnem minden részéből be lehet érni kerékpárral a központba

Bonyolult a közösségi kerékpározás

A kerékpározás arányának növelésére nagy segítség a győri közösségi kerékpárszolgáltatás, a GyőrBike is, jóllehet a 2015-ben 35 állomással kiépített, 235 kerékpárral (közte 14 e-bike-kal) működő rendszer kihasználtságán, elérhetőségén és felhasználóbarátságán még lehetne javítani. Tömböly Tamás szerint például egyszerűsíteni kellene a regisztrációs folyamatot, láthatóvá tenni az elektromos kerékpárokat. A megújítás szükségességét az is jelzi, hogy a regisztrált felhasználók száma 2019-ben még 871 volt, a Covid-időszakot követően viszont 590-re esett vissza. Az sem segíti a rendszer kihasználtságát, hogy a külvárosokban ritka az állomások száma, és hogy egyes nagyfoglalkoztatóknál – az ipari parkban vagy az Audinál – nincs GyőrBike-állomás.

Autópolisz, de nem az Audi miatt

A városban az elmúlt évtized elején még komoly kerékpáros fejlődéssel számoltak, de mégis az ország legautósabb települése lett – ez már Tóth Péter szociológus, a Széchenyi István Egyetem docensének előadásából derült ki. A docens emlékeztetett, hogy egy 2012-es kutatásban 12 százalékban állapították meg a kerékpáros közlekedés részarányát Győrben, amit 2020-ra 20 százalékra kívántak feltornászni. Hogy ezt sikerült-e elérni, egyelőre nem tudni, átfogó célzott kutatás ugyanis nem készült azóta.


Közlekedési módok Győrben 2012-ben

A város még helyben topog a kerékpáros közlekedés növelését tekintve – állapította meg Tóth Péter, aki szerint nem véletlenül becézték a megyei városok fejlesztését célzó egyik korábbi program – a Pólus Program – során autópolisznak Győrt: a személygépkocsival közlekedők aránya országos szinten itt volt a legmagasabb, és ez azóta sem változott.

A szociológus idézett egy 2021-es felmérést, ami egy meg nem nevezett győri munkáltatónál készült, és kiderült belőle, hogy az ott dolgozók 87 százaléka autóval jár be a céghez.

A nagyarányú autózás mögött a következő tényezőket találták: sok a környező településről ingázó, akiknek nem opció a kerékpár, sokan közülük ráadásul úgy érzik, hogy ügyes-bajos dolgaikat – ügyintézés, bevásárlás, gyerekek óvodába-iskolába eljuttatása – is autóval tudják hatékonyan intézni. Tóth Péter ugyanakkor jelezte azt is, hogy van egy 40 év feletti korosztály, akik nagyobb arányban jelennek meg kerékpárosként. Ők a kerékpáros munkába járásban más előnyök mellett testmozgási lehetőséget is látnak, és már nem kötik őket olyan szigorúan az óvodai, iskolai, bevásárlási ügyek.

A docens szerint miután a kerékpáros közlekedés 5-8 kilométeres távolságon versenyképes, és Győr egésze belefér ebbe a keretbe, tökéletes helyszín a kerékpáros munkába járásra, de ehhez változtatni kellene a gondolkodásmódon. Felmérésük nyomán akadályozó tényezőként azonosították az időjárást, a kerékpárutak hiányát, a kerékpár ellopásának kockázatát, a tárolók minőségét. Ezek nagy részére ugyanakkor kész válaszai vannak a Magyar Kerékpárosklubnak, például a Kerékpáros Kisokosban.

A kerékpáros fejlesztések fókuszában a turizmus

Kara Ákos, a térség országgyűlési képviselője arról beszélt, hogy képviselőként több kerékpáros infrastruktúra-fejlesztést is kezdeményezett. Tervezés alatt áll még a Ménfőcsanak-Tényő-Sokorópátka kerékpáros útvonal, amit majd rákötnek a nádorvárosi hálózatra, ezzel szemben a Győr-Gönyű-Komárom kerékpárútnak ősszel már indul a kivitelezése is, egy éven belül várható, hogy el is készül. Utóbbinak elsősorban turisztikai szempontból van jelentősége, de a hivatásforgalom számára is rejt magában lehetőségeket. A képviselő jelezte, hogy az Eurovelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal magyarországi szakaszában a jelenleginél több turisztikai lehetőség volna, a nemzetközi kerékpáros turizmus a jelzett útvonalnak jelenleg inkább a szlovákiai szakaszát részesíti előnyben.

Az elfeledett kerékpáros város

A workshopon kérdésekre válaszolva kiderült, hogy a Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete tervez egy kerékpáros felvonulást, aminek már elindult a szervezése és az engedélyeztetése, a friss információkért érdemes követni Facebook-oldalukat.

A workshop végén Tóth Péter még hozzáfűzte, hogy Győr már volt egyszer kerékpáros város: az 1970-80-as években a Rába Vagon és Gépgyár virágkora idején szinte mindenki kerékpárral járt. Ez azonban a rendszerváltást követően a város gyors gazdasági fejlődése során elfelejtődött. Figyelmeztetett, hogy nem lenne szükséges ugyanazt az utat bejárni Győr esetében is, mint amit a holland és dániai városok bejártak az 1950-60-as években:, „mentek bele az autós csőbe”. Ebből aztán évtizedek megfeszített munkájával tudtak csak kijönni, igaz, mára példamutató kerékpáros településekké váltak. 

„Mi már egyszer ott voltunk, csak visszatáncoltunk” – jegyezte meg a docens, aki szerint a helyi vállalkozásokra is szükség van ahhoz, hogy segítsék dolgozóikat kerékpárral elérni a munkahelyüket.

Tippek a cégeknek

Árva János felsorolt jó pár tanácsot, amikkel egy vállalkozás néhány apró és olcsó lépéssel is kerékpárosbarátabbá válhat:

  • Könnyítsék meg a bringával járók dolgát - akár csak néhány kerékpártámasszal, vagy útvonalötletekkel, közös bebringázásokkal a gyakorlatlanabbakat segítve, és támogassák a munkatársakat kerékpárvásárlásban. Hamarosan adómentessé válik a céges kerékpárok beszerzése.
  • Beszéljenek róla - a belső csatornákon hívják fel a figyelmet a bringás eseményekre, szervezzenek, vagy vegyenek részt ilyeneken;
  • Lobbizzanak - például infrastruktúráért az önkormányzatnál, ebben a Magyar Kerékpárosklub is tud segíteni szakmai tanácsokkal;
  • Mutassanak példát – a vezetők a munkavállalóknak, más cégeknek, önkormányzatoknak, partnereiknek,
  • Vegyék fel a kapcsolatot a Magyar Kerékpárosklubbal - szakmai támogatásért, ötletekért, kerékpáros oktatási anyagokért és programokért.

Induláshoz érdemes felkeresni még a következő hasznos linkeket:
Kerékpáros Kisokos
Ajánlás a kerékpártámaszok kialakításához
Oktatóvideósorozat a klub honlapjaról
Így lehet csatlakozni a kampányhoz most, ezzel aktivizalhatók a munkatársak.

 

Képek forrása: Magyar Kerékpárosklub Győri Szervezete

Kövessen minket a Facebookon is!

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Szociális Tanulmányok Tanszék Eseménynaptára

Nyári ügyeleti rend 2021. július 29. - 2021. augusztus 20.
Bejelentkezés a 2021/22-es tanév I. félévére 2021. augusztus 25. 08:00 - 2021. szeptember 4. 23:59
Tantárgyválasztási időszak 2021. augusztus 30. - 2021. szeptember 4.
Gólyahét 2021 2021. szeptember 1. - 2021. szeptember 5.
Tanévnyitó ünnepség (oktatás szünet 12:00-ig) 2021. szeptember 6. 10:00 - 11:00
Hallgatói klubkoncert 2021. szeptember 8.
Hallgatói klubkoncert 2021. szeptember 15.
Szakirányválasztás 2021. szeptember 20. - 2021. szeptember 25.