Híreink, aktualitásaink

2024/2025 téli záróvizsga beosztás

2024/2025 téli záróvizsga beosztás

Záróvizsga: Szociálpedagógia BA

Helyszín: AK1_112-es terem 
Időpont: 2025. 01. 21. (kedd) 10:00 óra

Elnök: Kányai Róbert
Tagok: dr. Kóbor Krisztina, dr. Nárai Márta, Trembulyák Márta
Jegyzőkönyvvezető: Böcz Tamara

 

Neptun-kód

Képzés kódja

Konzulens

1.

PHB2GA

AKL_BS

Dr. Nárai Márta

2.

PA6VSG

AKL_BS

dr. Simonik Péter

3.

Y3R3WX

AKL_BS

Dr. Nárai Márta,

4.

D508QZ

AKL_BS

Dr. Kóbor Krisztina

5.

QQE6BF

AKL_BS

Dr. Kóbor Krisztina

6.

QB9V15

AKL_BS

Dr Kóbor Krisztina

7.

EUC3QY

AKL_BS

Dr Kóbor Krisztina

 

Záróvizsga: Szociálpedagógia BA + Közösségi és Civil MA
Helyszín: AK1_111-es terem 
Időpont: 2025. 01. 29. (szerda) 9:30 óra

Elnök: Papp Gyöngyi
Tagok: dr. Benyák Anikó, dr. Simonik Péter, Csillag Attila
Jegyzőkönyvvezető: Oszter Bettina 

 

Neptun-kód

Képzés kódja

Konzulens

1.

JFV53R

AKN_BS

dr. Simonik Péter

2.

YWWXKT

AKN_BS

Oszter Bettina

3.

SJ8QGN

AKN_BS

dr. Simonik Péter

4.

CWHZ7U

AKN_BS

Oszter Bettina

5.

H5ILIQ

AKN_BS

Oszter Bettina

6.

AHAVGY

AKN_BS

dr. Kóbor Krisztina

Előadás két járás kutatási eredményeiről a Máltai Szeretetszolgálat rendezvényén Szombathelyen

Előadás két járás kutatási eredményeiről a Máltai Szeretetszolgálat rendezvényén Szombathelyen

A Győr-Moson-Sopron és Veszprém megyei Területi Szakmafejlesztési és Szakmatámogatási Központ 
és a Vas és Zala megyei Területi Szakmatámogatási Rendszer közös szervezésben 
A szakmatámogatási megbízatás eredményei címmel szakmai napot szerveztek 2024. december 10-én a Király Sportkomplexumban Szombathelyen. 

A rendezvényre a Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Vas és Zala vármegyék szociális és gyermekjóléti intézményeinek munkatársait hívták meg. 

Humán- és csoportfejlesztő tréner Mesterkurzus a tanszéken

Humán- és csoportfejlesztő tréner Mesterkurzus a tanszéken


2024. december 11-én tartotta meg a humán- és csoportfejlesztő tréner szak végzős, 7. évfolyamának vizsgatréningjét, mely idén először Mesterkurzus, Részismereti képzés is volt a Széchenyi István Egyetemen.
Az eseményen Dr. Pongrácz Attila dékán és Dr. habil Csizmadia Zoltán a képzést gondozó Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék vezetője mondott köszöntőt, majd Dr. Zala Attila és Benyőcs László tartott előadást. A nap további részében a Bűvös 7-es évfolyam, változatos témákban tartott mini tréningjein vehettek részt az érdeklődők.
 
Fogyatékkal élők világnapja a karon

Fogyatékkal élők világnapja a karon

„ Nem mindenkinek kötelező hátrányos helyzetűek segítését hivatásul vállalnia.

De mindenkinek kötelező tudomást vennie hátrányos helyzetű embertársainkról.

Ez az első lépés a szolidaritás felé. ”

Hajós András

  A Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar több tanszékének együttműködésével a Fogyatékossággal Élő Emberek Világnapja alkalmából hagyományteremtő céllal megemlékezést tartottak december 3-án.

 

 

Dr. Nárai Márta bemutatkozik

Dr. Nárai Márta bemutatkozik

Az MTA Szociológiai Tudományos Bizottság Szociális Munka Albizottsága a 2024/25. akadémiai évben is lehetőséget teremt egy-egy kolléga korábbi és jelenlegi kutató tevékenységének részletesebb bemutatására tudományos műhely keretében. A következő időszakban on-line formában az alábbi találkozót szervezik.

Simonik Péter előadása Tatán

Simonik Péter előadása Tatán

Simonik Péter, tanszékünk egyetemi docense 2024. október 15-én délelőtt „Névhasználat és asszimilációs törekvések. A tatai zsidó temető névanyagának vizsgálata” címmel előadást tartottam a Kuny Domokos Múzeum szervezésében 12. alkalommal megrendezett, Tudományos Műhelyek Komárom-Esztergom Vármegyében c. konferencián a tatai vár Lovagtermében.

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense meghívást kapott a Civil Szemle szerkesztőségébe. A korábbi főszerkesztő, Dr. Nárai Márta, tanszékünk egyetemi docense 2023-ban átadta a lap főszerkesztői posztját Dr. Nagy Ádámnak. 
A lap jelentős átalakításon esett át az utóbbi időszakban, a fő cél, hogy a jövőben Q3-as nemzetközi folyóirattá váljon. 

Az új szerkesztőség tagjai: 
Balogh Péter, egyetemi adjunktus, Szegedi Tudományegyetem 
Bacsa-Bán Anetta, főigazgató, egyetemi docens, Dunaújvárosi Egyetem
Gerő Márton, egyetemi adjunktus, Eötvös Lóránd Tudományegyetem
Glied Viktor, egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem
Pánovics Attila, egyetemi adjunktus, Pécsi Tudományegyetem
Tóth Péter, egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem
Béres-Áfra Zsuzsa doktorjelölt, Debreceni Egyetem

Dr. Nárai Márta a lap nemzetközi tanácsadó testületében segíti a folyóirat munkáját. 

 

Interjú Pécsi Gertrúddal a Pályázati Pavilon tavaszi számában

Interjú jelent meg a Tempus Közalapítvány Pályázati Pavilon című kiadványának 2020 tavaszi számában tanszékünk munkatársával, Pécsi Gertrúddal. Szó esik benne az esélyegyenlőségről a felsőoktatásban, Gertrúd ösztöndíjairól és munkájáról az egyetemen.

Az interjú elolvasható itt.

(…) nem akadály!

Esélyegyenlőség a felsőoktatásban

A cikk eredeti címe az lett volna, hogy a „Mobilitás nem akadály”… Pécsi Gertrúd ugyanis kerekesszékben vágott neki a nagyvilágnak, és egy egyetemi szemesztert Németországban töltött hallgatóként. Azóta a Széchenyi István Egyetem (SZE) esélyegyenlőségi koordinátoraként arra törekszik, hogy a speciális igényű hallgatók minél inkább be tudjanak kapcsolódni az egyetemi tevékenységekbe, beleértve a külföldi mobilitást is. Ennek érdekében már egyetemi dolgozóként is többször látogatta meg a SZE külföldi partnereit, hogy egyeztessen az ottani feltételekről, az igénybe vehető szolgáltatásokról. Cikkünkben őt kérdeztük.

A Széchenyi István Egyetem esélyegyenlőségi koordinátoraként milyen feladatokat lát el a speciális igényű hallgatók külföldi mobilitási programokban való részvételének ösztönzése, támogatása érdekében?

Fő feladatom a kapcsolatfelvétel a speciális igényű hallgatókkal, információnyújtás és tanácsadása tanulmányuk alatt igénybe vehető kedvezményekről az egyéni szükségleteiknek megfelelően. A személyes tapasztalataim megosztásával, személyre szabott tanácsadással igyekszem ösztönözni őket a mobilitási programokban való részvételre.

Ön egyetemista korában, kerekesszékben vágott neki a nagyvilágnak Erasmus ösztöndíjjal. Mi motiválta a pályázásra?

Az, hogy bebizonyítsam a környezetemnek és magamnak is, hogy képes vagyok külföldön önállóan élni. Emellett nagyon kíváncsi voltam arra, hogy Németországban milyen lehetőségek vannak a szociális munkában, itthon ugyanis ezt tanultam. A szüleim először óvtak, de belátták, hogy elszánt vagyok, és végül támogattak. A barátaim, tanáraim kezdettől fogva bíztattak.

Hogy boldogult külföldön?

Aachenbe, Németországba, a Katholische Hochschule-ra utaztam, 3 hónapra. Még itthonról felvettem a kapcsolatot az egyetem Erasmus koordinátorával, aki keresett nekem akadálymentes szálláshelyet, ott kaptam elektromos kerekesszéket, így önállóan tudtam közlekedni. Az egyetemi menzán ebédeltem, a többi étkezésemet magam oldottam meg. Az órákra önállóan be tudtam járni, egyszer még tanulmányi kiránduláson is részt vettem a csoporttal Brüsszelben, az Európai Parlamentben.

Kik segítették az ösztöndíj alatt?
Itthonról a családom, a tanáraim, évfolyamtársaim, barátaim – rendszeres kapcsolattartással és például jegyzetek küldésével. Aachenben volt egy oktató, aki összefogta a náluk lévő külföldi hallgatókat, programokat is szervezett, például grillpartit, színházlátogatást. Ezen kívül sikerült felvenni a kapcsolatot még itthonról ottani magyarokkal. Velük rendszeresen találkoztam, baráti kapcsolatok alakultak így ki.

Mi volt a legfontosabb eredménye ennek az időszaknak?

Önállóbb lettem, javult a nyelvtudásom, szakmai tapasztalatokra tettem szert, életre szóló élményeket szereztem.

Ön később, már esélyegyenlőségi koordinátorként többször is részt vett külföldi mobilitásban, partnerintézményeknél. Mi volt ezeknek a célja, milyen eredményekkel járt
a program?

Igen, eddig Finnországban, Ausztriában, Németországban és Spanyolországban volt alkalmamtalálkozni az adott partnerintézmény esélyegyenlőségi koordinátorával. A fő cél a tapasztalatcsere, jó példák megismerése, és lehetőség szerint azok
adaptálása volt minden esetben. Az a tapasztalatom, hogy az említett országok többségében jól működő, egyéb szolgáltatások is segítik a speciális igényű hallgatókat, pl. a mozgássérültek esetében személyi segítés, szállításban való segítés – míg nálunk ezekben az esetekben is az intézménynek kell(ene) megoldást találnia. Lehetőségeimhez mérten igyekszem az érintett hallgatók számára megtalálni a szükséges támogatást.

Mit tanácsol, hogyan érdemes együttműködnie az intézményi esélyegyenlőségi és nemzetközi koordinátoroknak a speciális igényű hallgatók, oktatók, munkatársak mobilitásának elősegítése érdekében?

Szerintem minden érintett együttműködésére és egymással való folyamatos kapcsolattartására szükség van. Nagyon hasznosak azok a programok, ahol azok a hallgatók, akik érdeklődnek, de még bátortalanok, találkozhatnak olyanokkal, akik már részt vettek külföldi mobilitásban.

Mit tanácsol a speciális igényű diákoknak, hogyan vágjanak neki?

Mindenképpen időben kezdjék el a tájékozódást és a szervezést; szállás, közlekedés, esetlegesen segítő személy megtalálása miatt. Vegyék fel a kapcsolatot kompetens személlyel, aki ismeri a helyi lehetőségeket.

És, hogy miért változott meg a cikk címe?

A 2020-as világméretű járvány szinte teljesen megváltoztatta az emberek szokásos tevekénységeit, akadályt állítva bárminemű mobilitás elé. Miért írunk mégis a mobilitás elősegítéséről és ösztönzéséről? Mert Gertrúd válaszai olyan általános érvényű igazságokat fogalmaznak meg, amelyeket ebben a mindenki számára szokatlan helyzetben is érdemes komolyan vennünk és megfogadnunk. A mobilitás korlátozása idején az akadályozottsággal élő emberek tippeket adhatnak a zárt térben történő mozgásra, van jó gyakorlatuk digitális megoldásokra vagy egyszerűen az idő hasznos eltöltésére.

Ha pedig visszatérünk a megszokott kerékvágásba, segítsük őket, hogy ugyanolyan esélyekkel vegyenek részt az egyetemi életben és tevékenységekben, ahogy mások is!
BESZE SZILVIA
Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Események

Agrofeed UNI Győr - Budafok 2025. Január 31. 19:00 - 20:00
Meghívó dr. Ősze Áron védésére 2025. Február 17. 10:00 - 12:00
Nagy Péter PhD disszertációjának védése 2025. Február 17. 10:00 - 11:00