Híreink, aktualitásaink

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter a Civil Szemle szerkesztőségének tagja lett

Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docense meghívást kapott a Civil Szemle szerkesztőségébe. A korábbi főszerkesztő, Dr. Nárai Márta, tanszékünk egyetemi docense 2023-ban átadta a lap főszerkesztői posztját Dr. Nagy Ádámnak. 
A lap jelentős átalakításon esett át az utóbbi időszakban, a fő cél, hogy a jövőben Q3-as nemzetközi folyóirattá váljon. 

Az új szerkesztőség tagjai: 
Balogh Péter, egyetemi adjunktus, Szegedi Tudományegyetem 
Bacsa-Bán Anetta, főigazgató, egyetemi docens, Dunaújvárosi Egyetem
Gerő Márton, egyetemi adjunktus, Eötvös Lóránd Tudományegyetem
Glied Viktor, egyetemi docens, Pécsi Tudományegyetem
Pánovics Attila, egyetemi adjunktus, Pécsi Tudományegyetem
Tóth Péter, egyetemi docens, Széchenyi István Egyetem
Béres-Áfra Zsuzsa doktorjelölt, Debreceni Egyetem

Dr. Nárai Márta a lap nemzetközi tanácsadó testületében segíti a folyóirat munkáját. 

 

Lezárult a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulat tizenkettedik évada

Lezárult a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulat tizenkettedik évada

Péntek délután lezárult a SZE - Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Karon, a SZE SosemArt Egyetemi Színjátszó Társulatunk immáron 12. évada. Nagyon sok csodálatos dolog történt velünk az elmúlt évben. Ahogy a korábbiakban, az évet ezúttal is egy Színjátszós táborral zártuk, melynek során előkészítettük a következő évadunk előadásait. A repertoárunkon lévő 3 vígjáték és egy performansz mellett szeptemberben két új előadással várjuk majd Kedves Közönségünket!
A csodaimitátor címre keresztelt darabunk egy olyan színház kulisszái mögé kalauzolja el a nagyérdeműt, melynek tagjai kizárólag nőkből állnak. A szenvedélyes, intrikákkal tűzdelt perpatvar közepette felvetődik a kérdés, hogy vajon mindenki az-e, akinek látszik, és vajon ki lehet a híres csodaimitátor?
A másik, frissen bemutatásra kerülő előadásunk, John Cresswell "So little time" (1952) című filmjének forgatókönyve alapján, Sári Orsolya által színpadra írt dráma, melynek történései a második világháború idejébe kalauzolják el a Nézőinket. Szerenád című darabunk egy olyan szerelmi történetet mutat be, mely számos aspektusból vizsgálja az egyéni döntések súlyát, a személyes szabadság és az elfogadás kérdéskörét.
Találkozunk szeptemberben!!!!!!:)
Gyermektábor tanszékünk munkatársainak szervezésében

Gyermektábor tanszékünk munkatársainak szervezésében

Tanszékünk idén is két nyári tábort szervez a karon az egyetemi munkatársak gyermekei számára 2024. június 1-e és 12-e között. A Dr. Kóbor Kriszta és Csillag Attila által vezetett tábor egyben szakmai gyakorlatként is funkcionál szociálpedagógus, gyógypedagógus és közösségszervező szakos hallgatók számára. 

Dr. Simonik Péter díja

Dr. Simonik Péter díja

A LI. Országos Honismereti Akadémia nyitónapján, tanszékünk egyetemi docense, Dr. Simonik Péter kitüntetést, a Honismereti Szövetség Emlékérmét vehete át több évtizedes honismereti és helytörténeti munkája elismeréseként Esztergomban. 

Gratulálunk a kitüntetéshez!

Kollégáink előadása a Ladikos Fesztiválon

Kollégáink előadása a Ladikos Fesztiválon

Dr. Bugovics Zoltán és Dr. Tóth Péter, tanszékünk egyetemi docensei meghívást kaptak a Ladikos Fesztivál szervezőitől. Idén 2024. június 15-én 19. alkalommal került megrendezésre a hagyományőrző fesztivál a mecséri dunaparton. A délelőtti idősávban került sor az előadásra, ahol a két kutató a 2021-ben és 2022-ben megrendezett, Bács-Kiskun megye településein lezajlott III. Tanyakollégium   kutatás során szerzett tapasztalatait osztotta meg a fesztivál vendégeivel egy jó hangulató, interaktív előadás keretében. Az előadásokon és az azt követő beszélgetés során szóba került a tanyás területeken élő emberek és helyi társadalmak jellemzői, az itt végzett tevékenységek lehetőségei a globális felmelegedés és a települések átalakulása során.  

 

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév tavaszi félévében szociálpedagógia alapszakon

Záróvizsgák rendje a 2023-24-es tanév tavaszi félévében szociálpedagógia alapszakon

Záróvizsga: Szociálpedagógia Ba
Helyszín: 112-es terem AK1  
Időpont: 2024. 06. 25. (kedd) 10:00 óra

Elnök: Dr. Szakácsné Foki Katalin
Tagok: Dr. Benyák Anikó, Dr. Kóbor Krisztina, Dr. Simonik Péter
Jegyzőkönyvvezető: Polgár Fatime

Interjú Pécsi Gertrúddal a Pályázati Pavilon tavaszi számában

Interjú jelent meg a Tempus Közalapítvány Pályázati Pavilon című kiadványának 2020 tavaszi számában tanszékünk munkatársával, Pécsi Gertrúddal. Szó esik benne az esélyegyenlőségről a felsőoktatásban, Gertrúd ösztöndíjairól és munkájáról az egyetemen.

Az interjú elolvasható itt.

(…) nem akadály!

Esélyegyenlőség a felsőoktatásban

A cikk eredeti címe az lett volna, hogy a „Mobilitás nem akadály”… Pécsi Gertrúd ugyanis kerekesszékben vágott neki a nagyvilágnak, és egy egyetemi szemesztert Németországban töltött hallgatóként. Azóta a Széchenyi István Egyetem (SZE) esélyegyenlőségi koordinátoraként arra törekszik, hogy a speciális igényű hallgatók minél inkább be tudjanak kapcsolódni az egyetemi tevékenységekbe, beleértve a külföldi mobilitást is. Ennek érdekében már egyetemi dolgozóként is többször látogatta meg a SZE külföldi partnereit, hogy egyeztessen az ottani feltételekről, az igénybe vehető szolgáltatásokról. Cikkünkben őt kérdeztük.

A Széchenyi István Egyetem esélyegyenlőségi koordinátoraként milyen feladatokat lát el a speciális igényű hallgatók külföldi mobilitási programokban való részvételének ösztönzése, támogatása érdekében?

Fő feladatom a kapcsolatfelvétel a speciális igényű hallgatókkal, információnyújtás és tanácsadása tanulmányuk alatt igénybe vehető kedvezményekről az egyéni szükségleteiknek megfelelően. A személyes tapasztalataim megosztásával, személyre szabott tanácsadással igyekszem ösztönözni őket a mobilitási programokban való részvételre.

Ön egyetemista korában, kerekesszékben vágott neki a nagyvilágnak Erasmus ösztöndíjjal. Mi motiválta a pályázásra?

Az, hogy bebizonyítsam a környezetemnek és magamnak is, hogy képes vagyok külföldön önállóan élni. Emellett nagyon kíváncsi voltam arra, hogy Németországban milyen lehetőségek vannak a szociális munkában, itthon ugyanis ezt tanultam. A szüleim először óvtak, de belátták, hogy elszánt vagyok, és végül támogattak. A barátaim, tanáraim kezdettől fogva bíztattak.

Hogy boldogult külföldön?

Aachenbe, Németországba, a Katholische Hochschule-ra utaztam, 3 hónapra. Még itthonról felvettem a kapcsolatot az egyetem Erasmus koordinátorával, aki keresett nekem akadálymentes szálláshelyet, ott kaptam elektromos kerekesszéket, így önállóan tudtam közlekedni. Az egyetemi menzán ebédeltem, a többi étkezésemet magam oldottam meg. Az órákra önállóan be tudtam járni, egyszer még tanulmányi kiránduláson is részt vettem a csoporttal Brüsszelben, az Európai Parlamentben.

Kik segítették az ösztöndíj alatt?
Itthonról a családom, a tanáraim, évfolyamtársaim, barátaim – rendszeres kapcsolattartással és például jegyzetek küldésével. Aachenben volt egy oktató, aki összefogta a náluk lévő külföldi hallgatókat, programokat is szervezett, például grillpartit, színházlátogatást. Ezen kívül sikerült felvenni a kapcsolatot még itthonról ottani magyarokkal. Velük rendszeresen találkoztam, baráti kapcsolatok alakultak így ki.

Mi volt a legfontosabb eredménye ennek az időszaknak?

Önállóbb lettem, javult a nyelvtudásom, szakmai tapasztalatokra tettem szert, életre szóló élményeket szereztem.

Ön később, már esélyegyenlőségi koordinátorként többször is részt vett külföldi mobilitásban, partnerintézményeknél. Mi volt ezeknek a célja, milyen eredményekkel járt
a program?

Igen, eddig Finnországban, Ausztriában, Németországban és Spanyolországban volt alkalmamtalálkozni az adott partnerintézmény esélyegyenlőségi koordinátorával. A fő cél a tapasztalatcsere, jó példák megismerése, és lehetőség szerint azok
adaptálása volt minden esetben. Az a tapasztalatom, hogy az említett országok többségében jól működő, egyéb szolgáltatások is segítik a speciális igényű hallgatókat, pl. a mozgássérültek esetében személyi segítés, szállításban való segítés – míg nálunk ezekben az esetekben is az intézménynek kell(ene) megoldást találnia. Lehetőségeimhez mérten igyekszem az érintett hallgatók számára megtalálni a szükséges támogatást.

Mit tanácsol, hogyan érdemes együttműködnie az intézményi esélyegyenlőségi és nemzetközi koordinátoroknak a speciális igényű hallgatók, oktatók, munkatársak mobilitásának elősegítése érdekében?

Szerintem minden érintett együttműködésére és egymással való folyamatos kapcsolattartására szükség van. Nagyon hasznosak azok a programok, ahol azok a hallgatók, akik érdeklődnek, de még bátortalanok, találkozhatnak olyanokkal, akik már részt vettek külföldi mobilitásban.

Mit tanácsol a speciális igényű diákoknak, hogyan vágjanak neki?

Mindenképpen időben kezdjék el a tájékozódást és a szervezést; szállás, közlekedés, esetlegesen segítő személy megtalálása miatt. Vegyék fel a kapcsolatot kompetens személlyel, aki ismeri a helyi lehetőségeket.

És, hogy miért változott meg a cikk címe?

A 2020-as világméretű járvány szinte teljesen megváltoztatta az emberek szokásos tevekénységeit, akadályt állítva bárminemű mobilitás elé. Miért írunk mégis a mobilitás elősegítéséről és ösztönzéséről? Mert Gertrúd válaszai olyan általános érvényű igazságokat fogalmaznak meg, amelyeket ebben a mindenki számára szokatlan helyzetben is érdemes komolyan vennünk és megfogadnunk. A mobilitás korlátozása idején az akadályozottsággal élő emberek tippeket adhatnak a zárt térben történő mozgásra, van jó gyakorlatuk digitális megoldásokra vagy egyszerűen az idő hasznos eltöltésére.

Ha pedig visszatérünk a megszokott kerékvágásba, segítsük őket, hogy ugyanolyan esélyekkel vegyenek részt az egyetemi életben és tevékenységekben, ahogy mások is!
BESZE SZILVIA
Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Események