E-kiadványok

Budai István 2017: Szolgáltatás a szolgáltatásban. „…felkészíteni a méltóságot biztosító ellátásokra…”. Győr, Széchenyi István Egyetem Szociális Tanulmányok és Szociológia Tanszék, Kézirat. p. 337.

Szolgaltatas_borito_veglegesKöztudottan fontos és hasznos, ha időnként tükröt tartunk magunk elé, ha visszatekintünk korábbi tevékenységünkre, ha megvizsgáljuk és elemezzük azt, hogy mikor, mit, miért, hogyan és milyen keretekben tettünk meg. Az emlékezésekkel, a narratívákkal, a nyílt, őszinte, okos párbeszédekkel minden bizonnyal többre jutunk, a reflexiók és az önmegértési próbálkozások megerősítenek bennünket, és mindezek újabb és újabb kérdéseket vetnek fel: Mi minden vált maradandóvá korábbi gondolkodásunkból, munkánkból és mi esett ki a múltunkból, és vajon miért?

A kötet szakmai életutam egyik jelentős szakaszának írásos lenyomatairól szól, az 1989 és 2017 között elkészített tanulmányaimból, írásaimból ad áttekintést a hazai szociális – de elsősorban a szociálismunkás - képzések fejlődésével összefüggő folyamatok, vizsgálatok, kutatások eredményeiről, a képzések belső és külső viszonyainak saját optikámon keresztül történő elemzéseiből. Miután a képzés maga a szociális munka szerves része, a képző/tanulási folyamat kvázi segítő folyamat is, a modern szociális munkás facilitátori, támogató szerepei közel állnak a korszerűen dolgozó oktatóihoz - tanárihoz, így az írások nem csupán leszűkített módon jelennek meg, hanem jelentősen érintik a szociális munka gyakorlatának egyes kérdéseit, megpróbálják a szakma és képzés valóságát összefüggéseiben kezelni. Mindezzel adózni szeretnék az elmúlt negyedszázad küzdelmei, a tanár-, és a terepen dolgozó szakember kollégák, továbbá a diákok munkája előtt is. Az itt megjelenő tanulmányokkal a szakmai és képzési történések, folyamatok és állapotok jobb megértéséhez próbálok hozzájárulni, továbbá szempontokat, útmutatást (de nem egy az egyben másolható recepteket) kívánok adni a további előrelépések kimunkálásához és azok kivitelezéséhez. A kötet nem egyfajta compilation, így miután az írások több évvel, sőt évtizeddel korábban, akkori tapasztalatommal és tudásommal készültek, most célszerű némi értelmezést és reflexiót fűznöm egyikhez-másikhoz, hogyan látom most a képzés és a mindennapi szociális munka akkori és jelenlegi helyzetét, tevékenységeinket, eredményeinket, problémáinkat, kudarcainkat – ezeket foglaltam a keretes írásokba. A kötet vezérfonalát egyfelől a hazai szociálismunkás-képzés alakulása és eddigi fejlődése adja. A képzések kezdeteiről szóló írások után olyanok következnek, amelyek szélesebb társadalmi, szakmai kontextusban vizsgálódnak és elemeznek. A képzés valóságát kutató, a dilemmáit, törésvonalait feltáró kutatás egyes részanyagai után a szociális munka, a szociálismunkás-szakmai személyiségének és a képzés néhány fontos összekapcsoló eleméről szólnak a fejezetek. Így a szakmai identitásról, a szaktudásról, a kompetenciákról, a módszerekről, a rendszerszemléletről, az együttműködésről és a szakmaköziségről.
Az írások műfajukat tekintve is különbözőek: vannak folyamatokat és történéseket bemutatók, vannak tudományos kritériumoknak megfelelően elkészített elemzések, vannak esszé-jellegű tanulmányok és vannak tankönyvi jellemzőket is magán viselők. Mindezek vagy változatlanul, az eredetit újra megjelenítve, vagy azt újra szerkesztve, sőt több tanulmány egyes részeinek átdolgozásával és összekapcsolásával egy-egy önálló fejezettel szerepelnek a kötetben. Természetesen nem kerülhet sor a képzés és a szociális munka valamennyi kérdésének bemutatására, csak azokra, amelyekkel korábban, vagy a közelmúltban foglalkoztam. A kötet egyaránt kínál olvasnivalót a szociális ellátásokban dolgozók, a képző intézmények tanárai és tereptanárai, a szakmai irányításában dolgozók és a képzések diákjai számára.
Ezúton is köszönetet mondok minden kollégámnak, segítőmnek, barátomnak, családomnak, akik önzetlen munkájukkal hozzájárultak a kötet összeállításához és megjenéséhez!
a szerző

 

Szakál Gyula 2017: Modern társadalmak. Órai jegyzet

 Modern társadalmak

LdV Community Care projekt szöveggyűjtemény

Csizmadia Zoltán - Tóth Péter (szerk.) 2014: Helyi társadalom és intézményrendszer Győrben. Universitas-Győr Nonprofit Kft. pp.308. ISBN: 978-615-5298-41-7


Helyi társadalomA kötet Győr és vonzáskörzete, mint térségi nagycentrum és egyfajta integrálódó járműipari körzet átfogó, nagymintás empirikus kérdőíves felmérésre épülő szociológiai vizsgálatának legfontosabb eredményeit foglalja össze. Arra keressük a válaszokat, hogy a térségben zajló gazdasági, munkaerő-piaci, térszerkezeti és intézményi átalakulási folyamatok milyen mélyreható változásokat generálnak a város társadalomszerkezetében, a belső térstruktúrában, az itt élő lakosok életmódjában, a humán szükségletek formálódásában, illetve az ezekre reagáló, ezeket kiszolgáló intézményrendszer és szolgáltatási környezet jellegében. Az első három tanulmány a győri társadalom szerkezetét, a lakosság mobilitását és az egyes csoportok térbeli tagozódását ismerteti mintegy távlati, átfogó képet rajzolva a helyi társadalmon strukturális paramétereiről és annak hatásairól. A helyi társadalom alapvető dimenzióhoz sorolt témakörök a győri mindennapok egy-egy specifikus aspektusát ragadják meg, a nyilvánosság és kommunikáció, az identitásképződés és lokális kötődés, a társadalmi aktivitás és az interperszonális kapcsolatok vonatkozásában. A könyv harmadik és negyedik része átvezet minket a humán szükségletek, és az ezekre reagáló szociális szolgáltatások és intézmények világába. Egyrészt, hogy miként írható le egy hazai léptékkel fejlettnek minősülő térség humán szükségleti profilja, másrészt milyen a lakosság egészségi állapota és egészségtudatossága, harmadrészt milyen kulturális fogyasztási minták rajzolódnak ki a győri helyi társadalom művelődési, szórakozásai, szabadidős aktivitása alapján. A szociális intézményrendszer bemutatása elsődlegesen a szervezetek közti együttműködéssekkel, az ezekből felépülő térségi, vonzáskörzeti szintű hálózat mintázatával, illetve az interprofesszionális relációk szolgáltatástervezési és feladatellátási hatásaira vonatkozó új tudáselemekkel foglalkozik.

A kiadvány a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0010 azonosító számú, „A Győri Járműipari Körzet, mint a térségi fejlesztés új iránya és eszköze” című projekt keretében a Magyar állam és az Európai Unió támogatásával az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.

Kocsis Erzsébet (szerk.), Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért

Egyesület, Budapest, 2014.
Szemelvények  PHD hallgatók munkáiból, ISBN 978-963-12-0444-5

Benne:
Kóbor Krisztina vizsgálata arról, hogy a Nyugat-dunántúli és az Észak-alföldi régióban a szociális és gyermekvédelmi célú civil/nonprofit szervezetek milyen típusú és tartalmú innovációkat valósítanak meg működésük során. Dolgozatában felvázolja azt a szociálpolitikai kontextust, amiben a vizsgált szervezetek mozognak, majd kitér a szociális innovációk kérdéskörére, végül állításait empirikus kutatása - melynek témája a szociális és gyermekvédelmi célú civil/nonprofit szervezetek kapcsolatai, hálózatai a jelzett két régióban -eredményeivel támasztja alá.

Budai - Nárai (szerk.) (2012): Együttműködés és Felelősségvállalás tanulása, ISBN 978–963–7175–70–1

Együttműködés és felelősségvállalás tanulásaA kötet a TÁMOP 5.4.4. ’C’ „Interprofesszionális szemléletű közösségi szociális munkára történő felkészítés alternatívái – ÚTITÁRSAK” projekt keretében készült. Célunk, hogy a projekt keretében kidolgozott és részben a pilot kurzusokon kipróbált képzési programok és modulok, továbbá az „Interprofesszionális közösségi munka” szakirányú továbbképzés, perspektívikusan a „Közösségi és civil tanulmányok” című mester képzés résztvevői és tanárai számára adjon szakirodalmi hátteret a szociális és közösségi munka, a közösségfejlesztés tanulásához. A kötet tematikailag ugyanezen projekt korábbi: „Közösségi munka – társadalmi bevonás – integráció” című szöveggyűjtemény (2011) szerves folytatása.



Budai - Somorjai - Varsányi (szerk.) (2008): Kézikönyv a közösségi szociális munka tereptanárainak, ISBN 978-963-7175-41-1

Képzésmódszertani kézikönyvA feladat egy, a felnőttképzésen belül is egy speciális szakmai csoport, a szociális munkások gyakorlati képzésében szerepet vállaló tereptanárok tudáshorizontjának tágítása. E tereptanárképzés három egységből áll: először személyes kommunikáció valósul meg a résztvevőkkel kontakt-órákon, majd on-line kapcsolat az e-learning módszer használatával, és végül egy szakmafejlesztési, közösségi szociális munkára épülő projekt megvalósítását készítik elő a képzésben résztvevő tereptanár team-ek. Mind az első folyamatban részvevő oktatók, mind az e-learning képzésben és mind a szakmafejlesztési szakaszban részvevő tutorok, majd a résztvevő tereptanárok számára is hasznos segédanyagként szolgálhat a jelen kézikönyv. De a fent jelzett szakembereken kívűl e kötet jól hasznosítható a szociális képzés különböző szintjein és formáiban dolgozó valamennyi oktatónak, tanárnak, trénernek, tutornak és tereptanárnak.


Budai - Nárai (szerk.) (2011): Közösségi munka - társadalmi bevonás- integráció. Szöveggyűjtemény, ISBN 978-963-7175-59-6

Közösségi munkaA szöveggyűjtemény a TÁMOP 5.4.4. ’C’ Interprofesszionális szemléletű közösségi szociális munkára történő felkészítés alternatívái – ÚTITÁRSAK című projekt keretében került összeállításra. Célunk, hogy a projekt keretében kidolgozott és részben pilot kurzusokon – egyetemi, elsősorban humán BA és MA szakokon szabadon választható stúdiumok és szociális továbbképzés keretei között – kipróbált képzési programok (modulok), valamint az Interprofesszionális közösségi munka szakirányú továbbképzés résztvevői és tanárai számára adjon szakirodalmi betekintést a közösségi munka, a társadalmi bevonás és integráció igen széles témakörébe.




Budai (szerk.) (2011): Terepgyakorlatok könyve. ISBN 978-963-08-2451-4

Terepgyakorlatok könyve„A kistérségi szolgáltatások fejlesztése az önkormányzatok és a képzőintézmény közötti kapcsolat erősítésével” című, 2010–2012 között futó, TAMOP 5.4.4.-09/A-2009-0015 projekt egyik fontos célkitűzése a terepen folyó szociális képzések fejlesztése, megújítása és ennek keretében a terepgyakorlatok innovációit bemutató, fejlesztését elősegítő könyv megjelentetése. Jelen kötettel tehát elsődleges szándékunk, hogy a Széchenyi István Egyetem műhelyében es a képzőstábbal együttműködő szociális intézményekben, szervezetekben folyó terepgyakorlatok tapasztalataiból, dokumentumaiból es az ezzel kapcsolatos elméleti, módszertani tanulmányokból, írásokból és dokumentumokból az általunk nagyon fontosakat egy csokorba összegyűjtve átadjuk a téma iránt érdeklődő gyakorló szociális munkát és közösségfejlesztést folytató szakembereknek, es főleg a terepgyakorlatok közreműködőinek.

Tantárgyi információk

Válassza ki a beiratkozás félévét!
Válassza ki a nyelvet!
Válassza ki a szakot!
Válassza ki a szakirányt!
Válassza ki a tantervet!
 

Tantárgyi tematika kereső

Szociális Tanulmányok Tanszék Eseménynaptára

Levelezős konzultációs hétvége 2017. november 24. - 2017. november 25.
Szenátusi ülés 2017. november 27. 14:00 - 16:00
BESZÉLGESS VELEM! - HÁZASSÁG 2017. november 28. 17:00 - 18:00
Beszélgess Velem előadássorozat 3. előadás 2017. november 28. 17:00 - 18:00
Elektronikus ZH nap 2017. november 29.